{ Asiakasprojektejamme }

Leipurin

webinaarien menestysresepti

Webinaarit • B2B-sisältömarkkinointi • Inbound-markkinointi

Keväällä 2020 pandemia peruutti Leipurin suositun Roadshow-tapahtumakiertueen. Roadshow’n avulla tämä leipomoalan raaka-aineita ja koneita myyvä yritys oli tavoittanut asiakkaitaan tapahtumissa, joissa Leipurin ammattilaiset kädet jauhoissa esittelivät uusia reseptejä, tuotteita ja laitetarjontaa. Kun kiertueelle tuli stoppi, Leipurin porukat alkoivat kuumeisesti miettiä mitä keksiä tilalle.

– Plotilla oli monen vuoden kokemusta B2B-webinaareista. Ryhdyimme yhdessä pohtimaan miten Roadshow’n voisi järjestää virtuaalisesti ja siitä se sitten lähti – Leipurin ensimmäinen webinaari. Siitä syntyi seuraavan kahden vuoden aikana menestyksekäs webinaarien sarja, jonka avulla olemme syventäneet asiakassuhteita, lisänneet myyntiä ja rakentaneet erinomaista asiakaskokemusta, kertoo Leipurin markkinointijohtaja Mika Coles.

"Olemme saaneet paljon osallistujia, uusia liidejä ja kaupallisesti merkittävää hyötyä. Asiakaspalautteessa arvosana on keskimäärin 8,5/10 kaikista meidän webinaareista eli se on tosi hyvällä tasolla."

mika-coles-leipurin-round

Mika Coles, Leipurin markkinointijohtaja

Webinaarien menestysresepti ja

tulikuumat hyödyt

Asiakassuhteiden syveneminen

Koska webinaareissa ei Roadshow’n tapaan voinut kohdata asiakkaita livenä ja kuulla heidän haasteistaan kasvotusten, tuli asiakassuhteiden syventäminen hoitaa muilla tavoin. Ensimmäinen askel oli kohdentaa webinaarit asiakasryhmille ja heille kiinnostavien asioiden nostaminen agendalle.

– Tarjoamalla oikeasti asiakkaiden toimintaa auttavaa sisältöä voi luottamusta vahvistaa ja syventää. Siksi webinaarit kannattaa rajata ja kohdentaa asiakasryhmille ja järjestää mielummin useita kuin yrittää yhdellä tavoittaa kaikki, painottaa Plotissa Leipurin asiakkuudesta vastaava Kimmo Vanhakangas.

– Meillä on webinaareissa kysymysosio, joissa asiakkaamme voivat suoraan kysyä päämiehiltämme tuotteiden käytöstä ja ominaisuuksista. Meillä on usein kansainvälisiä vieraita puhumassa, jotta asiakkaamme saavat aina tuoreimman tiedon, Coles kertoo.

Asiakaskokemuksen paraneminen

Kun aihe ja kohderyhmä on mietitty, alkaa webinaarin järjestäminen. Varsinaisen live-lähetyksen ja lähetystekniikan lisäksi siihen liittyy monia liikkuvia osia: kutsut, ilmoittautumiset, muistutusviestit, tapahtuman presentaatiot, esiintyjien preppaaminen, kiitosviestit, materiaalien jakaminen jälkikäteen, jne.

Kun nämä kaikki on alusta saakka suunniteltu ja toteutettu yhdenmukaisina, paketti pysyy kasassa, asiakaskokemuksesta tulee miellyttävä ja webinaareista sellaisia, joita asiakkaat suosittelevat eteenpäin – ja haluavat itsekin toiste osallistua.

– Meille on tärkeää, että asiakaskokemus on mietitty hyvissä ajoin jo ennen kutsua, aina tapahtumaan itsessään ja sen jälkeen tapahtuvaan jälkihoitoon. Plotin kanssa erinomainen asiakaskokemus ja kokonaisen asiakaspolun miettiminen on saatu loistavasti hoidettua, Mika Coles kertoo.

Myynnin lisääntyminen hyvällä jälkihoidolla

Live-lähetyksen loppu on vasta alkua, sillä webinaarin tärkein osa pyörähtää käyntiin tapahtuman jälkeen. Miten siitä hyödytään myynnillisesti ja mitä siitä jää käteen? Tapahtuman jälkeisille kiitosviesteille rakentuva jälkihoito on tässä ratkaisevaa.

– Jälkihoidolla saavutetaan ne, jotka eivät ilmoittautumisesta huolimatta osallistuneet webinaariin sekä tietysti langoilla olleet. Molemmille ryhmille kannattaa ehdottomasti jakaa webinaarin materiaalit ja sitä kautta pitää yllä mielenkiintoa, lämmittää liidejä ja ohjata ottamaan yhteyttä Leipurin asiantuntijoihin, Vanhakangas korostaa. 

– Olemme saaneet paljon osallistujia, uusia liidejä ja kaupallisesti merkittävää hyötyä. Asiakaspalautteessa arvosana on keskimäärin 8,5/10 kaikista meidän webinaareista eli se on tosi hyvällä tasolla, Leipurin markkinointijohtaja Mika Coles summaa tyytyväisenä.

leipurin-case-logo

Pääainesosa on toimiva kutsu- ja jälkihoitoprosessi

 

Kun Roadshow-karavaani taas keväällä 2022 pääsi kulkemaan, jatkui Plotin ja Leipurin tiivis yhteistyö. Mukaan tulivat printtimateriaalit: reseptikirjat, laitekatalogit, julisteet, esitteet, roll-upit. Vain live-lähetys jäi tapahtumien kohdalla pois, mutta muuten kutsuprosessi, ilmoittautumissivu ja jälkihoito noudatti samaa tuttua kaavaa kuin webinaareissa.

– Tapahtumissa ja webinaareissa asiakaspolku on pitkälti samanlainen ja digitaaliset toimenpiteet eivät niissä juurikaan eroa toisistaan. Pelkkä tapahtuma itsessään ei riitä, sillä eniten myynnillisiä hyötyjä syntyy toimivasta kutsu- ja jälkihoitoprosessista, Plotin Kimmo Vanhakangas painottaa.

"Tapahtumissa ja webinaareissa asiakaspolku on pitkälti samanlainen ja digitaaliset toimenpiteet eivät niissä juurikaan eroa toisistaan. Pelkkä tapahtuma itsessään ei riitä: eniten myynnillisiä hyötyjä syntyy toimivasta kutsu- ja jälkihoitoprosessista."

plot-kimmo

Kimmo Vanhakangas, johtaja ja konsultointi, Plot
+358 40 505 8002

Esimerkkejä toteutuksista

leipurin-case-presentation
leipurin-case-some-1
leipurin-case-some-2
leipurin-case-numbers
leipurin-case-laptop
leipurin-case-mobile

Kiinnostaako webinaarit tai tapahtumat? Ota yhteyttä!

Kun haluat saada webinaarit tai tapahtumien kutsut, ilmoittautumiset ja jälkihoidon kunnolla haltuun, varaa vaikka heti vartin online-tapaaminen Heikin kanssa. Tai jätä yhteystietosi lomakkeella ja me palaamme sinulle. Ollaan kuulolla!

plot-heikki

Heikki Aitola
Webinaarit ja tapahtumat

heikki@plot.fi
+358 50 355 8939